Hayatus sahabah - maulana saad

09/03/2018 – nizamuddin

Dlm hadith diberitahu ilmu terbahagi kpd dua iaitu ilmu lidah dan ilmu hati. Ilmu lidah ialah yg tidak memberi kesan kpd hati. Ilmu hati ialah yg memberi kesan kpd seluruh anggota badannya. Semua kita hari ni banyak terkesan dgn berita2 dunia. Apa sahaja yg berlaku di dunia ini maka kita akan takjub. Oh! hebatnya dunia dan memberi kesan kpd hati. Otak akan terkesan dan semua anggota badan akan terkesan dgn keanehan dunia. Terkesan dgn semua perkara.

Maulana Yusuf rah. kata, perkara2 dunia yg berlaku ini, cara utk mengelak supaya hati kita tak terkesan, cara yg paling mudah ialah kita mewujudkan kesan zat Allah dlm hati kita. Maka kita tak akan terkesan dgn semua keadaan yg berlaku di sekelilingnya.

Ilmu yg didengar di telinga, akan kekal di telinga sahaja. Ilmu yg masuk dlm hati akan memberi kesan kpd semua anggota badan. Telinga, mata, lidah, otak adalah tempat laluan ilmu. Bukan tempat tinggal ilmu. Ia adalah pintu masuknya ilmu. Tempat tinggalnya ilmu ialah hati.

Dlm hadith diberitahu, ada org yg baca quran, yg mana bacaan qurannya tidak melepasi drp tulang rahang. Bacaanya tak naik ke langit, tak diterima oleh Allah. Dan tak masuk ke dlm hati. Ilmu yg sebenar ialah ilmu dari kalam Allah dan kalam rasul dan memberi kesan kpd hati. Melalui perkataan Allah dan rasul akan memberi kesan kpd hati.

Maulana Yusuf rah. kata, yakin akan memberi kesan kpd hati. Maklumat tidak akan memberi kesan kpd hati. Kesan yg sebenar ialah melalui yakin. Yakin pd ilmu akan memberi kesan kpd hati. Sekiranya anggota badan tidak ada yakin pd ilmu maka dlm kubur nanti, lidah tidak dpt berkata2 berkaitan ilmu. Lidah akan kata saya tidak tahu, siapa itu Allah, siapa itu muhammad. Jawapan dlm dlm kubur tidak berjalan mengikut maklumat, bahkan mengikut amal di kehidupan dunia. Perkara yg sebenar ialah terkesan dgn perkataan Allah dan rasul. Kita kena minta doa dgn Allah, supaya ilmu yg kita belajar memberi kesan kpd hati.

Hari ni, apa semua yg kita dengar, tanpa kita memastikan kebenaran berita tersebut, kita telah terkesan. Tetapi berita dari Allah dan rasul, tidak memberi kesan kpd hati kita hari ni. Ilmu itu sendiri adalah zikir. Zikir berlawanan dgn kelalaian. Perkara yg tidak memberi kesan kpd hati, bagaimana mugkin ia boleh jadi ilmu. Ulamak adalah ahli zikir. Ulamak tidak dikenali sebagai ahli ilmu. Dlm kehidupan 24 jam, apa yg Allah ingin drp saya, inilah zikir yg sebenar. Zikir pagi dan ptg hanya menyebut nama Allah. tetapi ahkam/perintah Allah 24 jam. Berzikir menyebut nama Allah ada waktu2 tertentu tetapi zikir mengamalkan perintah2 Allah 24 jam. Kesan drp satu amal akan menyebabkan terhasilnya amal yg kedua.

Bagaimana nak terkesan dgn kalam Allah dan kalam rasul? Bila sahabat nak meceritakan satu hadith, mereka sangat takut. Mereka begitu sekali terkesan dgn apa yg disabdakan oleh nabi s.a.w. Sahabat duduk dlm satu majlis nabi s.a.w, nabi baca satu ayat: bahan bakar api neraka ialah manusia dan batu2. Sahabat tanya, apakah batu2 di neraka sama spt batu2 di dunia ini? Satu batu dlm neraka lebih besar dari seluruh gunung2 dlm dunia ini. Sahabat tadi terus jatuh pengsan. Maka nabi s.a.w telah letak tangan pd dada dia. Nabi suruh talkin lailahaillallah. Dia ucap kalimah dan meninggal. Hati saudara kamu ini telah pecah kerana takut pd Allah. Nabi kata, aku melihat dgn mata aku, org ini sedang berjalan di syurga. Sahabat lain tanya, adakah ini utk dia sahaja atau utk kami juga? Ini adalah utk setiap org yg takut kpd azab tuhannya. Ini adalah janji utk semua org yg ada perasaan takut sebegini.

Maksud drp taklim, bukan hanya sekadar utk cukupkan masa 2 jam. Maksud taklim ialah supaya memberi kesan kpd hati. Hati mula terkesan dgn kalam Allah dan kalam rasul. Abu hurairah r.hu, imam muhadithsin, satu ketika nak menceritakan hadith kpd org ramai, dia menjerit dan pengsan. 3X pengsan. Muka terlangkup ke tanah. Hadith itu ialah, bila tiba hari kiamat maka Allah akan hisab hambaNya. Allah sendiri akan turun dan semua umat akan tunduk. Pertama yg dipanggil, hafiz quran, org syahid dan org berharta. Mereka akan disoal. Mereka dikatakan pembohong.

Quran bukan utk dijual. Org yg mengajar quran, tidak harus mengambil hadiah. Sebagai contoh, jadi imam tarawikh, jgn ambil hadiah/upah yg diberi. Org yg telah lapangkan masa utk mengajar quran, maka dia boleh ambil upah mengikut masa yg diluangkan, bukan kerana mengajar quran. Tdak ada bayaran utk org yg mengajar quran. Bayaran utk org yg sangat berhajat, tiada kerjaya lain. bayaran utk masa. Tapi mereka yg ada sumber pendapatan yg lain, tak boleh jadikan quran sebagai sumber pendapatan.

Kamu pembohong. Kamu baca quran supaya kamu dipanggil qari dan kamu telah dpt perkara tersebut. Satu perkara yg aneh, dlm pertandingan musabaqah al quran, baca quran dgn suara yg sangat merdu, dgn tartil, sebutan yg baik, supaya dpt memenangi hadiah. Tapi sebaliknya, ketika bersendirian, baca quran depan Allah, baca dgn cepat2. Mana perginya keikhlasan? Ketika kita baca quran kpd pemilik al quran (Allah), kita tak fikir pun nak baca dgn baik tapi bila memperdengarkan kpd makhluk, baca dgn baik. Kamu telah pun dipanggil sebagai qari. Kamu pembohong.

Org yg berharta, kamu diberi harta dan semua hajat kamu telah disempurnakan di dunia. Kamu tak berhajat kpd manusia. Apa kamu buat dgn harta yg Allah dah bagi? Saya telah sedekah, utk silaturahmi, utk keluarga. Kamu pembohong. Kamu belanja harta supaya kamu dipanggil dermawan dan kamu telah pun dpt gelaran tersebut di dunia.

Org yg syahid pun di soal. Dia pun dikatakan pembohong. Sebenarnya kamu hendak dipanggil sebagai serang yg berani. Kamu telah pun dipanggil sebagai org yg berani di dunia.

Nabi s.a.w telah tepuk lutut abu hurairah (Tepuk lutut supaya tawajjuh). Inilah 3 golongan manusia yg mana akan diperlihatkan neraka Allah kpd semua makhluk di padang mahsyar melalui mereka.

Ada org tanya muawiyah, apa akan jadi dgn org awam (selain hafiz, syahid & dermawan) selepas dengar hadith tersebut. Muawiyah telah menanngis begitu sekali sehingga org ingat dia akan binasa/mati. Bila dia sedar. Dia kata, benarlah kata2 Allah dan rasul, bahawa org yg inginan kehidupan dunia dan inginkan perhiasan dunia dan tak ada keinginan utk akhirat, maka Kami akan menggantikan amalan mereka di kehidupan dunia dan mereka tak akan dpt apa2 bahagian di akhirat nanti kecuali neraka. Semua apa kebaikan yg dibuat didunia akan hancur lebur dan jadi sia2. 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir