Mesyuarat Malaysia 2017 - bayan subuh maulana saad

26/10/2017 - nizamuddin

Istiqamah dlm agama bila kita buat dakwah agama. Da’i amalkan agama walaupun berlawanan dgn keadaan. Da’i tak tinggalkan agama kerana takut atau tamak. Abdullah huzaifah r.a, telah ditangkap oleh raja rom dan didakwah supaya masuk kristian. Tawaran diberi, setengah kerajaan rom. Abdullah huzaifah kata, kalau kamu bagi seluruh kerajaan rom dan seluruh kerajaan arab, saya tak akan tinggalkan agama walau sekelip mata.

Bila masuk kecintaan dunia dlm hati umat, maka umat akan lemah, tiada ijtimaiyat dan bercerai berai. Mencari kemuliaan selain dari jln agama maka Allah akan hina. Hari ni umat tak cinta pd agama, bila berlaku kekurangan dlm agama umat tak kisah. Ini berlaku kerana umat tak buat dakwah. Dakwah dibuat dgn pergerakan maka agama akan dtg pd umat.  Dakwah adalah utk menyempurnakan iman dan amal. Buat dakwah dlm suasana/keadaan yg bertentangan. 13 thn sahabat menjalani kehidupan yg bertentangan dgn keinginan mereka. 10 thn berikutnya istiqbal. Dlm masa 13 thn usaha atas yakin. Ahkam/perintah di turunkan di madinah. Penyempurnaan solat di madinah. 13 thn hanya buat dakwah. Mengajak manusia kpd Allah. 13 thn dakwah atas kalimah lailahaillallah.

Umat perlu bergerak bawa agama kpd umat. Ali r.a dihantar ke iraq, ali ajar cara berwuduk. Ambil selotar air dan duduk di tempat yg tinggi. Memperlihatkan bagaimana berwuduk cara nabi s.a.w. Dakwah agama secara amali. Waktu itu tiada tulis menulis. Hari ni agama dah jadi tijarah dan ceramah. Mencari nafkah dgn menulis kitab. Dulu quran di simpan dlm hati. Kerana ramai sahabat dibunuh, maka quran ditulis,

Semasa fatah mekah, sahabat meraikan kemenangan dgn ibadat. Hari ni umat bergembira dgn minum arak. Hindun yg telah belah dada Hamzah, wanita yg macam ni pun terkesan dgn amalan para sahabat pd malam fatah mekah. Hindun kata aku tak pernah melihat pemandangan spt ini. Hindun telah terkesan dan masuk islam.

Dakwah secara praktikal/amali. Dgn dakwah akan menyempurnakan amal dlm diri kita sendiri. Sahabat amal agama secara musyahadah. Dgn dakwah agama, akan dtg istiqamah dlm agama. Org yg paling baik agamanya ialah org yg dakwahkan agama dan beramal. Bila bantu agama agama, yakni bila ajak manusia kpd allah, maka akan dtg bantuan/nusrah Allah. bantuan Allah akan mengalahkan batil. Hak akan tertegak.

Harta dan wang adalah utk bantu org islam. Bukan utk bantu islam. Membantu agama ialah menggunakan diri sendiri utk buat usaha agama. Fatah/kemenangan bukan menguasai. Mendapat harta dan kerajaan bukan tanda kemenangan. Maksud fatah/kemenangan ialah org masuk islam. Dakwah tak ada hubungan dgn harta. Dakwah utk agama. Harta utk keperluan. Oleh itu, mengeluarkan harta tak dikatakan membanu agama.

Abdullah rawahah telah lewat separuh hari keluar di jln Allah kerana nak solat jumaat di belakang nabi. Jemaah beliau dah bergerak pd waktu pagi. Nabi kata walau semua harta dari langit sampai bumi adalah kepunyaan kamu dan kamu infaq semua harta tersebut dan Allah redho dgn kamu, tak dpt menandingi org yg telah keluar separuh hari di jln Allah. harta tak dpt menggantikan diri utk buat usaha agama. Mengeluarkan harta hanya utk takazah akhlak. Islam tak tersebar dgn harta.  

Dakwah adalah satu cara khusus. Dakwah tidak mengikut zaman. Para sahabat bawa agama dan bergerak di jln Allah. tiada jln lain. 3 kerja kena buat: dakwah, ibadat dan taklim. Apa yg kita dakwahkan itulah yg kita yakini. Hari ni lailahaillallah hanya ada dlm zikir. Muzakarah tentang kalimah telah tiada. Bila dakwah kalimah lailahaillallah barulah keyakinan pd Allah akan masuk dlm hati. Ikhlas dlm kalimah ialah org yg ucap kalimah akan terhindar dari perkara yg haram. Oleh itu, belajar iman merupakan fardu ain.

Bawa kalimah dlm dakwah. Duduk dlm halaqah iman. Dengar mahfum kalimah. Cerita tentang tanda2 iman. Tanda2 iman adalah hakikat iman. Buat amal rasa gembira dan buat dosa rasa sedih. Iman akan bawa seseorang kpd ketaatan. Takazah iman ialah semua perintah dibuat dgn ikhlas. Maksud beriman ialah taat semua perintah allah dan tinggalkan semua larangan Allah. Org yg meghalalkan apa yg diharamkan quran, dia tak beriman dgn quran. beriman pd quran bukan sekadar mengetahui, tapi menyakini. Dgn jln dakwah akan dpt ikhlas dlm kalimah. Tanda2 iman ialah ketaatan pd Allah.  beriman dan istiqamah dlm iman.

kisah satu jemaah dtg jumpa nabi, apa dalil org beriman, 15 perkara:
5 dlm iman - Beriman pd Allah, malaikat, kitab, rasul, hari akhirat
5 dlm amal - Bersaksi bahawa tiada yg layak disembah melainkan Allah, mendirikan solat, puasa di bln ramadan, menunaikan zakat, mengerjakan haji di baitullah
5 yg dah ada masa zaman jahiliah - sabar, syukur, redho dgn keputusan Allah, tak gembira bila musuh ditimpa musibah, istiqamah dlm keputusan yg dibuat

Org yg membetulkan solat, akan menyempurnakan agama. Agama rosak sebab solat rosak. Utk mendirikan solat, perkara yg penting ialah muamalat. Bila kita tak menyempurnakan perintah dlm mencari nafkah, maka muamalat kita tak diterima. Taharah ialah bersuci. Maksud drp taharah bukan mandi dan wuduk sahaja. Ibadat menggunakan seluruh tubuh. Mandi hanya membersihkan sebahagian anggota tubuh. Ibadat memerlukan sifat ihsan. Tawajjuh pd Allah. seolah2 melihat Allah. takluknya pd darah yg mengalir dlm tubuh badan. Menyucikan darah yg mengalir dlm tubuh termasuk dlm taharah. Riba menyebabkan darah yg mengalir menjadi kotor. Badan manusia dicipta utk ibadat. Pastikan anngota suci, pakaian suci dan darah pun suci.

Abu bakar telah makan satu suapan ketika lapar. Bila ditanya, dari mana dpt makanan? Dari pendapatan semasa menjadi ahli sihir. Abu bakar telah memasukkan jari ke dlm mulut dan muntahkan makanan tersebut. Dari suapan yg haram akan membentuk darah yg tak suci. Tempatnya adalah neraka. Suapan spt lautan dan fikir spt mutiara. Makanan yg baik akan menghasil pemikiran yg baik. Darah yg kotor mengalir dlm tubuh, maka khayalan juga kotor. Badan menjadi kotor dgn pencarian harta yg haram. Allah istihar perang dgn org yg ambil riba. Org yg berperang dgn Allah dan dlm masa yg sama berdoa. Ambil riba dan berdoa. Satu perkara yg takjub. Doa adalah kesimpulan dari seluruh ibadat. Doa adalah otak ibadat. Makanan, pakaian yg haram, maka doa di tolak. Kena bawa taqwa dlm semua perkara, dlm muamalat, dlm muasyarat, dlm akhlak. 

Maksud menunaikan zakat, org yg mengeluarkan zakat mencari org yg boleh menerima zakat. Ini perkara yg penting. Spt mana org yg nak solat mencari air utk wuduk. Hari ni org berfikir macam mana zakat saya digunakan utk kebaikan. Zakat ialah kotoran harta. Macam mana nak guna harta yg kotor utk kerja2 kebaikan. Sepatutnya harta yg bersih digunakan utk kerja2 kebaikan. Harta zakat tak boleh digunakan utk bina masjid. Masjid tempat ibadat. Tempat utk wujudkan hubungan/takluk dan tarbiyah dgn allah. harta zakat tidak suci. Perlu dipisahkan dari harta yg suci. Harta zakat bagi pd org fakir/miskin, org yg berhutang. Dpt 2 pahala. Pahala zakat dan pahala silaturahim. Selepas keluarkan zakat, harta jadi suci, maka harta yg suci itulah digunakan utk madrasah dll.

Keberkatan harta telah hilang kerana tak keluarkan zakat dan isyraf (berlebihan dlm belanja). Qanaah ialah cukup dgn harta yg sedikit. Qanaah ialah ketika keperluan tidak dipenuhi kita tak mengadu dan bersyukur atas keperluan yg tidak dipenuhi


Org menyia-yiakan nikmat, ada 2 azab. Tiada keberkatan di dunia. Akan dihisab pd hari kiamat. Makanan yg jatuh, dikutip dan dimakan kerana mungkin yg jatuh itulah keberkatan. Dlm buah delima, ada satu biji drp syurga, kena makan semua, kerana itulah keberkatan. Setiap perkara yg diguna akan dihisab, apatah lagi menyia-yiakan nikmat, lebih teruk akan dihisab. Segala amal kebaikan seluruh hidup yg kita buat akan habis dgn satu nikmat dari Allah.

Sabar dan syukur akan menyempurnakan iman. Apa itu sabar? Bukan menahan. Apa itu syukur? Bukan hanya ucapan alhamdulillah. Satu perkara yg takjub bila seluruh badan menggunakan nikmat, tapi yg bersyukur hanya lidah. Sepatutnya seluruh anggota tubuh perlu bersyukur. Sabar ialah seseorang yg bertahan dlm amal bila dtg keadaan yg bertentangan. Puasa adalah sabar. Org yg berpuasa menahan dari keinginan makan dan minum. Tetap menunaikan perintah berlawanan dgn keinginan.

Kita buat usaha utk wujudkan sifat dlm diri kita. Kena ada talab pd iman. Kena dakwah pd iman. Kena doa utk iman. Dgn dakwah akan dtg ikhlas dlm kalimah. Dgn ibadat seseorang akan tercegah dari kemungkaran. Ibadat yg macam mana? Ibadat yg dibuat dgn ilmu. Amal tanpa ilmu tak akan diterima oleh Allah. Ramai yg buat amal dgn kebodohan dan merasakan amal yg dibuat sudah betul. Utk memahamkan jahil muraqab sangat susah. Sebab dia rasa perkara yg salah itu benar. Umat tertipu dgn apa yg mereka pelajari. Mereka ingat semua adalah ilmu. Amal hanya diterima bila ikut sunnah. Ittibaq sunnah adalah perkara yg asal. Ittibaq sunnah dlm dakwah, ibadat dan adat/keperluan. Ittibaq sunnah adalah jln kewalian. Org yg tak amalkan sunnah tak akan masuk dlm jln hidayat. Bila amal sunnah akan sampai kpd jln hidayat. Dakwah umat supaya keluar dari kejahilan dan bawa kpd ilmu. Bila org kaya bergerak, baru dia tahu bahawa hartanya perlu digunakan utk bantu org2 miskin. Begitu juga ilmu, perlu bergerak bawa ilmu dan jumpa org2 jahil. Berbangga dgn funun dunia ialah mizaj org kafir.

Kita khuruj, bergerak di jln Allah dgn ilmu. Kita belajar dan mengajar. Ilmu akan meningkat dgn ketaqwaan. Org yg takut pd Allah, maka Allah akan bukakan hakikat ilmu dlm dirinya. Ilmu dgn taqwa. Ilmu bukan dgn kepintaran. Ilmu di lidah akan dtgkan musibah. Ilmu di hati akan beri menafaat.

Bawa amalan secara amali dan tunjukkan pd umat. Menyampaikan ilmu kpd umat melalui amalan. Bukan melalui percakapan. Allah jadikan manusia sebagai asbab hidayat. Jin dan malaikat tak dijadikan sebagai asbab hidayat. Ibadat, muamalat, muasyarat dan akhlak dibawa bergerak jumpa umat secara amali. Tabligh adalah amali dakwah. Pahala amalan yg dibuat semasa keluar di jln Allah akan meningkat berlipat kali ganda dan mereka akan dpt pahala ambiya, siddiqin dan syuhada.


Bangun bagi azam..4B setiap thn 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir