mesyuarat m'sia 2019 - bayan subuh

maulana saad
nizamuddin - 03/12/2019

Nabi s.a.w telah tunjukkan amalan & cara yg sempurna kpd umat ini dlm mengamalkan keseluruhan agama. Begitu juga dgn amalan hidayat, nabi s.a.w telah tunjukkan satu cara tarikah usaha dakwah yg sempurna. Nabi s.a.w telah tunjukkan mcm mana nak disempurnakan amal2 tersebut di seluruh dunia. Tidak mungkin usaha dakwah ini dibuat mengikut keadaan/suasana sesuatu negara atau mengikut kemampuan org islam. Dlm semua zaman, dakwah illallah dibuat dgn mengikut cara nabi s.a.w dan para sahabat. Cara ibadat yg sama di seluruh dunia, begitu juga cara dakwah yg sama di seluruh dunia. Imam malik rah. kata, umat ini tidak akan terislah melainkan dgn cara umat terdahulu. Tarikah dlm usaha ini adalah dgn cara yg telah dibuat oleh para sahabat r.hum. Sahabat adalah petunjuk/lampu2 hidayat. Setiap amal dibuat dgn cara sahabat.

Perkara asas dlm usaha dakwah ini utk menyempurnakan iman dan ibadat. Iman akan bertambah dan berkurang. Hanya dgn dakwah illallah iman akan bertambah. Iman akan berkurang apabila meninggalkan dakwah. ini adalah perkara yg asas. Pd zaman ini, ramai yg tak tahu hakikat perkara ini samada org awam atau cerdik pandai iaitu dakwah ialah syarat utk sempurnakan iman. Org yg beramal tapi tidak mengajak org kpd amal soleh, maka imannya tidak akan sempurna. Tidak memadai hanya fikir utk diri sendiri dan tinggalkan umat.

Tanpa kesempurnaan iman, tidak akan dtg istiqamah dlm amal, janji2 Allah tidak dpt disempurnakan dan tidak akan dtg keikhlasan. Hajat org islam adalah utk menyempurnakan iman. Dlm quran, perintah utk org beriman utk sempurnakan iman. Wahai org beriman, berimanlah kamu. hak kalimah lailahaillallah ini adalah utk org mukmin. Sahabat nabi yg telah melihat bantuan ghaib Allah s.w.t dan melihat wahyu turun di depan mereka, melihat malaikat dgn mata, dpt lihat malaikat turun dari langit di badar, org yg mcm ini pun diperintah utk memperbaharui iman. Walaupun sahabat dah sampai kpd iman yg sempurna, tapi masih kena usaha atas iman. Iman akan jadi luntur sebagaimana lunturnya pakaian. Begitu juga iman, lama2 akan jadi lemah. Hendaklah kamu beriman sebagaimana sahabat telah beriman.

Nabi s.a.w tanya sahabat, siapa yg paling afdal imannya? Sahabat jawab,
Iman malaikat. bukan
Iman nabi2. bukan
Iman kami, sahabat kamu. bukan. Sebab kamu bersama dgn aku
Siapa lagi? Selepas kematian aku, akan dtg manusia yg hanya lihat quran dan hadith, mereka beriman tanpa melihat aku. Itulah iman yg paling afdal.
Nabi s.a.w berkeinginan utk melihat saudara2nya. Kita semua.

Mcm mana iman kita sekarang? Tidak meyakini dgn janji2Allah, nifaq, khianat, tapi masih lagi kita rasa tak berhajat kpd iman. Sebab utk menguatkan iman ialah mengajak kpd kebaikan dan menjauhi kemungkaran. kefarduan amal makruf nahi mungkar ini adalah sebab utk hasilkan iman yg sempurna. Inilah perkara yg asal. Bila umat telah tinggalkan kerja ini, maka keberkatan wahyu telah hilang dari umat. Kita kena faham iman penting utk diri kita semua dan dakwah amal makruf nahi mungkar utk kuatkan iman. Tabligh bukan satu kumpulan, ianya adalah tahrik/pergerakan usaha yg telah dibuat oleh nabi s.a.w dan para sahabat. Hari ini org kata tak perlu keluar jln Allah, nak belajar agama boleh pergi madrasah. Keluar di jln Allah adalah utk menunaikan kefarduan amal makruf secara amali/praktikal.

Pertama sekali kena belajar iman. Segala kebaikan berasaskan iman. Tanpa iman, kebaikan tiada nilai. Iman adalah ikhlas. Utk belajar iman dan sempurnakan iman, kena dtg ke masjid. Ajak org dtg ke masjid. Duduk dlm halqah iman. Berbicara tentang iman. Masuk islam belum dikira beriman. Spt mana kita belajar solat, puasa, zakat, haji, utk iman juga kena lapangkan masa utk belajar. Duduk dlm masjid dan cakap tentang perkara2 ghaib. Inilah baru dikatakan beriman. Sahabat juga buat gasht kpd sahabat2 yg lain. dakwah bukan sekadar ajak org bukan islam kpd islam. Abu hurairah r.hu pergi ke bazaar dan ajak sahabat ke masjid utk usaha atas iman. Umar r.hu kata, kami buat mcm ni supaya iman kami bertambah. Pujuk rayu umat utk duduk dlm halaqah iman. Inilah amalan yg telah dilakukan oleh sahabat nabi s.a.w. Abdullah bin rawahah r.hu ajak org supaya beriman. Wujudkan halaqah iman. Inilah sunnah nabi s.a.w. inilah cara utk tambahkan keimanan.

Sekarang ni semua perkara berlaku di luar masjid. Kita kena keluarkan keyakinan2 kpd benda dan ajak mereka ke masjid. Manusia di luar masjid yakin selain drp Allah. kita kena keluarkan mereka dari tempat2 mereka, bukan bagi dakwah ditempat mereka, bagi dakwah di masjid. Rumah, kedai, kilang adalah tempat kelailaian. Keluarkan umat dari kelalaian. Ini penting. Tempat utk masukkan keyakinan pd Allah ialah di masjid.

Berlaku kejahilan dlm umat. Alat2 digunakan utk tablighkan/sampaikan agama. Ia bertentangan dgn sunnah, maka ia tidak memberi kesan pd umat. Perkara yg hak kita gunakan alat kebatilan, tak mungkin berlaku. Tabligh bukan hanya sampaikan ke telinga. Tapi kena masukkan ke dlm hati.

Kemampuan utk beramal bukan dtg drp ilmu. Ini salah faham. Ilmu itu penting tapi pemikiran itu salah. Ilmu ada tapi tiada iman. Ilmu adalah satu petunjuk. Dgn iman, barulah maklumat akan dpt menafaat Rahabah utk siapa? Rahbah utk org yg ingin berjalan. Suasana utk masukkan iman dlm hati ialah di masjid. Kemampuan utk beramal bila kita berada dlm ijtimai amal dan berada dibawah sayap2 malaikat. Malaikat adalah makhluk yg taat. Nabi s.a.w letakkan org2 baru masuk islam dlm masjid. Masa makan, sahabat2 bawa balik ke rumah masing2. Ada sahabat yg menjamu 80 keluarga yg dtg. Masjid adalah tempat tarbiyah utk memalingkan hati. Dlm masjid, org yg hati keras pun akan jadi lembut.

Masjid adalah tempat utk membentuk umat utk amal keseluruhan agama. Dtg ke masjid adalah satu amal. Duduk dlm masjid pun satu ibadat. Duduk dlm masjid spt telur yg diramkan oleh ibu ayam. Kita patut rasa sedih bila keluar dari masjid. Hari ni, umat telah dikeluarkan dari suasana malaikat. Kita duduk dlm ijtimai amal supaya hati kita berpaling kpd kebaikan. Taklim dan tarbiyah di masjid. Utk belajar iman, ajak umat ke dlm masjid. Org yg dtg ke masjid ialah spt org pergi berjihad. Org kafir yg telah ditangkap, diikat di masjid, dgn suasana masjid maka mereka telah berubah, masuk islam. Sumamah telah diiikat di masjid selama 3 hari. Selepas 3 hari, masuk islam.  

Afdal umat ini bukan dlm infradi amal. Umat ini adalah umat terbaik sebab mengajak manusia kpd amal, mengajak kpd kebaikan. Amalan masjid melembutkan hati. Bani tsaqif di letakkan dlm masjid. Bukan dgn targhib, tapi dgn takmir. Yg bezakan kufur dan islam ialah solat. Dtg ke masjid utk solat akan hilangkan kekufuran. Kalau tak dtg masjid, mudah utk pergi ke jln kekufuran. Org yg jaga solat, akan selamat dari kemurtadan. Taklim dan tarbiyah umat ini ialah dgn amalan masjid. Utk selesaikan semua masalah org islam, pergi ke masjid. Tukarkan keyakinan dari asbab kpd Allah. Allah akan selesaikan masalah bila dtg ke masjid. Jadikan adat utk dtg ke masjid. Hari ni, org yg buat dakwah pun tak dtg ke masjid utk selesaikan masalah dia. Org awam lagilah tak faham.

Hari ni kita faham, Allah selesaikan masalah kita dgn hajat dan kita faham Allah selesaikan hajat kita dgn asbab, maka kita buat usaha dan doa. Sebab kita faham segala hajat selesai dgn asbab. Ini salah faham. Bila kita berhajat, langkah pertama ialah ke masjid. Asbab2 diluar masjid tak boleh bantu kita. Allah buat dgn kudratNya. Selesaikan masalah dgn amal. Dtg ke masjid utk beramal. Dtg ke masjid berulang-ulang kali, minta dgn Allah. inilah adat para sahabat. Utk perkara yg berada di luar ikhtiar manusia pun, nabi s.a.w ajak sahabat pergi ke masjid. Khulasah belajar sains ialah utk dtgkan umat kpd syirik. Sains ajar semua perkara bersebab. Nabi s.a.w ajar sahabat supaya dtg kpd pencipta. Gerhana, ribut, kemarau, apa sahaja yg berlaku dtg ke masjid.

Allah akan bantu umat bila kita buat amal yg sama mcm nabi s.a.w dan sahabat buat. Syarat kewalian bukan karamah. Syarat utk wali ialah ittibaq sunnah. Jgn buruk sangka dgn Allah. kena betulkan sangkaan. Jgn putus asa dgn amal. Di zaman sahabat dan di zaman kita sekarang, Allah yg buat segala-galanya. Ada masalah dtg ke masjid. Kena yakin. 2 org adik beradik zaman sahabat, seorang bekerja di kedai, seorang lagi sentiasa berada di masjid. Nabi s.a.w kata, kamu diberi rezeki sebab adik kamu yg berada di masjid.

Meninggalkan perniagaan/perkerjaan bukan mujahadah. Itu rahbaniyah. Islam adalah mujahadah, bukan rahbaniyah. Dlm islam tidak ada rahbaniyah. Dgn mujahadah akan dpt hidayat. Cuma kita kurangkan masa perniagaan/pekerjaan. kurangkan masa bersama anak/isteri. Kurangkan masa itulah mujahadah. Allah murka dgn org yg mencari rezeki yg halal tapi tinggalkan kerja dakwah. Allah tak suka. Berniaga/berusaha utk menunaikan sekadar keperluan hajat sahaja maka akan dibangkitkan di padang mahsyar bercahaya spt bulan purnama. Beza org yg kerja halal tapi nak kaya dan org yg kerja halal sekadar keperluan. Rezeki telah ditetapkan oleh Allah. Ada yg Allah bagi lebih, ada yg dpt kurang.

Org yg memakmurkan masjid, segala keperluan dia akan dibantu oleh malaikat. Kita bagi masa dan duduk di masjid dgn yakin. Bila kita bantu agama Allah, maka Allah akan bantu kita. kita ajak manusia kpd kefarduan. Bila dtg ke masjid, maka seseorang itu akan tinggalkan kemungkaran. Bawa org yg lakukan kemungkaran ke masjid.

Selesaikan segala masalah dgn solat. Yakin dgn janji Allah. Sempurnakan solat. Lazimkan diri kita utk berdiri malam. Tahajjud adalah sebab yg paling besar utk turunkan bantuan Allah secara ghaib. Ehsankan solat kita. Org yg tinggalkan solat menuju kpd kehancuran. Solat yg rosak akan rosakkan segala keperluan dunia dan akhirat. Solat sepatutnya dpt jauhkan seseorang dari mungkar. Solat mendekatkan diri kpd Allah. Org yg solat dan masih berbuat dosa sebab solatnya rosak. Solat tidak betul.

Taklim fadhail adalah utk menolak asbab dan kuatkan iman. Taklim fadhail utk dtgkan yakin dgn janji2 Allah. Bila kita duduk dlm suasana asbab, iman jadi lemah dan amal berkurangan. Azan bukan hanya utk menandakan masuk waktu solat sahaja. Azan ialah utk ajak manusia ke masjid. Kefarduan solat turun di mekah. Di madinah, baru ada azan. Azan adalah dakwah. Azan bukan iklan. Tinggalkan segala pekerjaan kamu dan dtg ke masjid. Dtg ke masjid dan duduk dlm majlis taklim dan yakin dgn janji2 Allah. Beramal dgn sifat ehsan. Hari ni, kita dtg ke dlm masjid tapi dlm otak, fikiran masih di luar. Semasa solat masih memikirkan pasal perniagaan sebab tak buat persiapan utk dtg ke masjid. Oleh itu, dtg awal dan duduk dlm halqah taklim. Duduk dlm suasana amal.

Org yg nak keluar di jln Allah, ihtimam dgn taklim muntakhab hadith. Semasa keluar, pagi baca muntakhab hadith, ptg baca fadhail amal dan fadhail sedekah. Inilah kehidupan umat ini. Utk masalah masail, pergi jumpa dgn ulamak. Setiap masjid dihidupkan dgn amalan masjid nabawi. Hendaklah kita bersohbat dgn ulamak. Ambil menafaat dari ulamak. Ulamak kena turunkan martabatnya dan berjumpa dgn umat. Kalau ulamak tak mendatangi umat, maka umat tak akan keluar dari kejahilan. Masjid adalah tempat umum bagi org islam. Org yg menghidupkan masjid adalah org2 yg beriman. Takmir bukan mencantikkan masjid. Takmir masjid ialah menghidupkan amalan dakwah di masjid. Ini adalah kerja org yg beriman.

Hidupkan masjid dgn amalan masjid nabawi. Bagi masa utk hidupkan masjid. Masjid adalah tempat tarbiyah dan taklim. Kumpul org awam di masjid. Buat taklimi gasht di masjid. Di Malaysia ada ribuan masjid. Jgn tengok berapa org yg dah dtg masjid. Tengok berapa org yg belum lagi dtg ke masjid. Ada di kalangan org islam yg tak pernah dtg ke masjid. Asal usaha kita ialah 100% org islam dtg ke masjid dan amalkan agama. Inilah khulasah usaha kita. Hidupkan masjid. Tarbiyah adalah maksud. Di mana sahaja kita pergi, wujudkan suasana ini. Org yg mendapat petunjuk ialah org yg memakmurkan masjid dan selamatkan dari fitnah.

3 perkara utk selamatkan dari fitnah:
1. duduk bersama org awam
2. jgn asingkan dari jemaah
3. jadikan adat berada dlm masjid

Ulamak bagi masa setahun. Yg dah bagi setahun, bagi 1 thn kedua.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir