mesyuarat m'sia 2019 - bayan subuh

maulana saad 
nizamuddin - 05/12/2019
             
Ada 2 kefarduan yg mana tanpa 2 perkara ini semua amalan yg dibuat tidak akan diterima oleh Allah:
  1. iman
  2. ilmu

Perkara pertama, tanpa iman, amalan tak diterima oleh Allah. Org kafir tiada iman, mereka lakukan kebaikan2 di dunia, maka balasan utk itu, Allah bagi di dunia ini lagi. Di akhirat, mereka tak akan dpt apa2. Hari ni kita fikir, bila buat kebaikan, kita akan dpt sesuatu di akhirat. Tidak pasti. Bila sesuatu perkara dibuat dgn iman dan ikhlas, barulah akan diterima oleh Allah. Amal tanpa iman dan ikhlas, semua amalan akan jadi debu di akhirat nanti. Tak boleh ditimbang. Ini tertib Allah.  

Perkara kedua, amalan tak diterima tanpa ilmu. Ilmu Allah. Bertepatan dgn kehendak Allah. Hari ni org islam lalai drp kedua-dua kefarduan ini. Mereka lalai utk usaha atas iman. Bila org islam memahami dan merasai nizam alam ini adalah kudrat/kanun Allah, maka mereka akan memberi kedudukan pd ilmu. Hari ni org belajar ilmu kemahiran dunia dan merasai ianya adalah ilmu. Ini adalah perkara asas yg kita perlu keluarkan kejahilan drp umat. Ilmu kemahiran terhasil dgn pengalaman2 manusia sahaja. ilmu yg sebenarnya ialah langsung drp Allah dan nabi s.a.w, bukan drp pengalaman. Begitu besar perbezaan antara bidang kemahiran dan ilmu Allah.

Hari ni kita gunakan hadith2 utk bagi targhib utk hasilkan kemahiran dunia, ini adalah satu kejahilan dan kita berbangga dgnnya. Hadith adalah berkaitan dgn ilmu, bukan berkaitan dgn pengetahuan dunia. Kita merasa bangga dgn kemahiran dunia yg dihasilkan, ini adalah mizaj org kafir. Sahabat dikenali dgn ilmu yg mereka ada, bukan dgn kemahiran yg mereka ada.  Kejahilan bawa kpd kekufuran. Ilmu bawa kpd taat perintah Allah.

Kita kena faham apa itu ilmu dan apa itu kejahilan. Kejahilan tersebar dlm umat kerana umat merasakan kemahiran adalah ilmu. Dlm kubur ada 3 soalan. Semua perkara yg ada hubungkait dgn soalan2 ini, itulah ilmu. Yg tidak ada hubungkait dgn soalan dlm kubur, bukan ilmu. Perbezaan yg mudah.
  1. pengetahuan tentang rob
  2. pengetahuan tentang syariat
  3. pengetahuan tentang sunnah

Utk jawab soalan dlm kubur, bergantung pd amalan yg dibawa. Semata-mata menghasilkan ilmu sahaja tak akan dpt jawab soalan dlm kubur. Amal yg bertepatan dgn ilmu barulah akan dpt jawab soalan. Bukan sekadar maklumat, tapi amalan. Ujian/imtihan di dunia, hanya ujian ingatan sahaja. ada secara tulisan, ada secara lisan. Bergantung pd kekuatan ingatan. Ini bukan asal imtihan. Di kubur, di mahsyar, di mizan, karguzari akan diambil secara langsung dari setiap anggota badan. Semua anggota akan bercakap. Inilah asal imtihan. Imtihan yg sebenar ialah berkaitan amal. Nabi tanya harisah bin zaid. Nabi buat imtihan atas sahabat. Bagaimana pagi kamu. saya dlm keadaan iman yg hak. apa dalil? Saya nampak kehidupan akhirat di depan saya.

Menghasilkan ilmu hukum bukan maksud sebenar tapi semata-mata utk beramal. Bercakap tentang kebesaran Allah, inilah cara nak belajar iman. Semua amalan bergantung pd iman. Ilmu berkaitan ahkam, tak perlu takrar/cakap berkali-kali. Tapi ilmu tentang iman, perlu kpd takrar. Ilmu tentang hukum hakam, utk beramal. Belajar tentang ilmu solat, puasa, zakat, haji, tijarah, dll takazah selepas itu ialah beramal dgn ilmu yg dipelajari. Maksud drp belajar ilmu ialah beramal.

Mempelajari ilmu iman tak akan habis sampai bila2 selagi iman kita belum sampai ke tahap yg diingini oleh Allah. ilmu ahkam utk beramal, ilmu iman utk meningkatkan iman. Sebanyak mana kita bercakap tentang sesuatu perkara, keyakinan akan dtg kpd perkara tersebut.

Satu ketika nabi sedang bagi bayan. Selesai bayan, nabi suruh abu bakar bayan. Abu bakar bayan pendek sikit drp bayan nabi s.a.w. Lepas itu, nabi suruh umar bayan. Lagi pendek drp bayan saidina abu bakar. Lepas tu, nabi suruh satu org sahabat bayan. Dia telah mulakan bayan dgn lafaz2 yg pelik, yg baru. Nabi kata ini adalah amalan syaitan. Ini bukan bayan, ini spt sihir. Lepas itu, nabi suruh abdullah ibnu masud bayan. Beliau kata, Allah adalah rob kita, baitullah adalah kiblat kita, islam agama kita, quran imam kita, nabi s.a.w adalah nabi kita. Nabi kata, bayan ibnu masud adalah yg benar.

Perkara yg tak dtgkan ingatan pd Allah bukan ilmu. Halqah ilmu adalah halqah zikir. Berkumpul utk ingat pd Allah. Majlis spt ini akan dikerumuni oleh malaikat sampai langit. Allah akan banggakan mereka dlm majlis para malaikat. Ini adalah asal halaqah zikir. Bila Allah ingat kita di majlis para malaikat, inilah ingatan yg besar. Inilah zikir akbar (ibnu abbas).

Bila selesai solat, hendaklah kamu bertebaran. Maksud bertebaran disini bukan utk hasilkan dunia atau cari rezeki, tapi utk hasilkan ilmu, duduk dlm majlis ilmu (ibnu abbas). Kurniaan Allah yg besar ialah ilmu, bukan rezeki. Dlm usul tafsir, bila dtg satu tegahan dari Allah, jgn buat spt ini, tapi kemudian dtg hukum boleh buat, ia bukan memberi makna wajib tapi harus sahaja. Hasilkan rezeki adalah mustahab. Hasilkan ilmu adalah fardu. Perintah yg dtg kpd sahabat, mula2 jgn berniaga, selepas kamu solat jumaat, bertebaranlah, pergilah berniaga. Perintah berniaga tersebut hukumnya harus sahaja. yakni, harus pergi bekerja cari rezeki selepas solat jumaat. Selepas ihram, berburulah kamu. mula2 haram buat apa2 masa ihram, lepas tu Allah kata berburulah kamu. maksud selepas drp satu hukum tegahan, ini bukan hukum wajib berburu tapi harus sahaja.

Zaman sekarang, org islam mendahulukan cari rezeki ke atas ilmu. Sebanyak mana satu org berbangga dlm menghasilkan ilmu, maka sebanyak itu dia akan kurang hasilkan dunia. Zaman sahabat, org fakir paling banyak ilmu. Abu hurairah, imam muhadisin, dlm kemiskinan, duduk dgn nabi, dpt hasilkan ilmu yg banyak.

Ilmu adalah sifat Allah. Ilmu tak dpt dihasilkan dgn memaksiati Allah. Ilmu adalah cahaya. Amalan adalah ketaatan. Dosa adalah kegelapan. Tak mungkin berhubung. Perkara pertama utk hasilkan ilmu ialah betulkan hubungan dgn Allah. Dosa kecil akan melupakan ilmu. Dosa besar akan menjauhkan kita drp ilmu. Tuntutan ilmu adalah apa keinginan Allah atas saya. Kita kena hampirkan diri kpd Allah, barulah kita akan tahu apa yg Allah ingin drp kita. Ilmu bertambah dgn taqwa. Ilmu tidak bertambah dgn kekuatan ingatan. Taqwa hubungkait dgn hati. Taqwa adalah sifat hati. Ilmu tidak bertambah dgn kecerdikan seseorang. Kalau ilmu bertambah dgn kecerdikan, itu dipanggil maklumat sahaja. Taqwa akan jadikan kamu alim yg besar.

Zikir, tilawah, tahajjud. Antara amalan yg perlu utk hasilkan ilmu. Tahajjud waktu malam, akan betulkan perkataan kita dan hasilkan ilmu yg betul. Mata, telinga, lidah, ketiga-tiga jln ini kena bersih, baru ilmu akan masuk dlm hati kita. jgn tengok benda haram, jgn dengar benda haram, jgn cakap benda haram. Hati yg menerima ilmu kena bersih maka akan zahirkan amalan yg baik. Gunakan seluruh anggota badan utk hampirkan diri kpd Allah. Asal ilmu ialah yg ada di hati.

Ilmu ada 2. satu di lidah. satu di hati. Ilmu di lidah akan jadi musibah pd anak adam. Ilmu di hati akan jadi faedah pd anak adam. Seluruh anggota badan akan mengikuti hati/ilmu tersebut. Alim yg sebenar ialah org yg takut pd Allah. Ilmu telah dibataskan dgn takut kpd Allah. Ulamak ialah org yg dlm hatinya takut pd Allah. Ilmu dan zikir saling lazim-melazimi. Ilmu tanpa zikir, kegelapan. Zikir tanpa ilmu, kejahilan.

Ilmu dihasilkan di masjid. Kita belajar dibawah sayap2 para malaikat. Sifat ketaatan akan wujud dlm diri. Suffah adalah tempat di mana sahabat belajar ilmu. Hari ni, ilmu telah dikeluarkan dari masjid. Ilmu tidak ada hubungan dgn maksiat. Org berilmu adalah org yg berzikir. Org yg paling berilmu ialah org yg paling banyak ingat pd Allah. kita kena sibuk dgn amal2 yg meredhokan Allah. Dgn perantaran ilmu dpt disempurnakan semua perintah Allah dlm kehidupan kita.

Umat tenggelam dlm kejahilan. Kita kena usaha utk keluarkan mereka dari kejahilan dan dtg kpd ilmu. Inilah maksud dari pergerakan kita. Kemahiran yg kita belajar hari ni bukan ilmu. Maksud ilmu ialah apa yg Allah ingin dari kita. ilmu di lidah dan ilmu di hati. ilmu lafaz berhubung dgn lidah dan ilmu ikhlas berhubung dgn hati. Hati terkesan dgn perintah2 Allah. Membawa dan dakwahkan ilmu yg ada pd kita dan bertebaran keluar di jln Allah akan memantapkan lagi ilmu kita. Dakwahkan ilmu pd umat asbab utk datangkan keyakinan pd ilmu tersebut dan tak ragu2 tentang ilmu yg kita pelajari. Ulamak kena bawa ilmu keluar di jln Allah dan jumpa golongan umat yg jahil yg langgar perintah2 Allah. Balik dari jln Allah, kena dakwahkan org2 di makami mereka.

Dunia yg Allah tak suka, bila kita belanja atas org lain, maka Allah akan tambah dunia kita. Inikan pula ilmu yg Allah suka, bila kita sampaikan pd org lain, maka lebih2 lagi Allah akan tambahkan ilmu itu dlm diri kita. Kena bergerak di jln Allah utk sampaikan ilmu kpd umat. Org yg sibuk utk islah diri tanpa menghiraukan org lain, maka imannya tak sempurna. Kita kena jumpa manusia dan dakwah mereka kpd agama. Amal makruf nahi mungkar adalah syarat penyempurnaan iman. Jgn kita rasa keluar di jln Allah ini merendahkan ilmu kita, bahkan ia mambantu/muawin ilmu kita. Allah akan tambahkan ilmu kita bila kita sampaikan kpd umat.

Pergerakan ulamak adalah spt bergeraknya awan ke semua tempat di seluruh dunia. Awan membawa hujan. Hujan adalah rahmat dan berkat. Hujan adalah air yg suci. Umat spt tanah. Ulamak spt awan. Tanah tidak bergerak. Awan bergerak. Semua awan2 ada malaikat yg jaga. Allah perintah utk bergerak. Allah perintah ulamak utk bergerak dan sampaikan ilmu kpd umat. Ini adalah kewajipan ulamak. Kewajipan org kaya ialah mencari org yg layak utk terima zakat. Kalau ulamak tak bergerak dlm umat, mereka tak akan tahu apa keperluan sebenar umat. Ilmu perlu disampaikan kpd umat, bukan utk faedah diri sendiri sahaja.

Satu ketika, nabi s.a.w kata dlm majmak, org alim kena sampaikan ilmu pd org jahil. Kalau tidak, kami akan bagi denda yg besar di dunia ini lagi. Ulamak tak ada dlm majlis tersebut tapi mereka telah dtg dan jumpa nabi utk kepastian. Ini keinginan nabi. Ulamak kena bergerak sampaikan ilmu. Sahabat minta tempoh setahun. Hari ni kita letak ilmu dlm alat2, hp, tv, dll. Ini adalah kejahilan yg paling besar. Ilmu tak tersebar tapi kejahilan yg tersebar. Cara utk sampaikan ilmu dgn hakikatnya, ulamak kena bergerak, jumpa setiap manusia. Umat kena bersohbat dgn ulamak.

Khuruj di jln Allah bukan utk qittal/perang tapi utk mengeluarkan umat dari kejahilan. Membantu agama bukan dgn harta tapi bertebaran di jln Allah. Dgn harta boleh bantu org islam tapi tak membantu islam. Tak pernah sabit dlm sirah, dgn harta agama jadi kuat. Harta hanya hubungkait dgn keperluan kemanusiaan sahaja. haji dan zakat tak wajib pd org yg tak ada harta. Iman, solat, puasa pun tak ada hubungkait dgn harta. Sebagaimana semua kefarduan ini tak ada hubungkait dgn harta, begitu juga utk hidupkan agama dlm kehidupan manusia juga tidak ada hubungkait dgn harta. Org fakir di kalangan sahabat juga keluar di jln Allah. Bantu agama Allah ialah dgn keluar di jln Allah.

Kalau kita tak bantu agama, maka Allah akan buang kita dan cari org lain. Dlm usaha agama, Allah tak lihat pd intizam. Lebih sikit intizam, lebih banyak bantuan ghaib Allah akan dtg. Dlm perang khandaq, pakaian tak cukup, makanan tak cukup, cuaca sejuk, bantuan Allah dtg. Keluar di jln Allah utk bantu agama dan sampaikan ilmu pd umat. 70 ulamak di kalangan sahabat dihantar ke najd. Mereka diputuskan bukan utk berperang tapi semata-mata utk ajar agama pd ahli najd atas permintaan mereka. Semua mereka telah disyahidkan di bir maoona.

Kitab bukan perantaraan utk hasilkan ilmu. Kitab bukan muallim. Nabi s.a.w kata, aku dihantar sebagai muallim. Org awam perlu sohbat dgn ulamak utk hasilkan ilmu. Org yg keluar utk belajar ilmu, seluruh binatang di udara, di daratan, di lautan akan mendoakan keampunan utk dia. Ulamak adalah waris para ambiya. Umat berhak utk dptkan ilmu tersebut. wajib atas ulamak utk sampaikan. Ulamak duduk di masjid dan ajar agama kpd org awam. Inilah asal sunnah belajar agama. Org awam tak pergi ke madrasah. Org awam hanya pergi ke masjid. Asal maksud keluar di jln allah adalah sampaikan ilmu kpd umat.

Ulamak keluar 1 thn. Thn ke-2 pergi negara2 arab. Thn ke-3 pergi negara2 eropah. 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir