mesyuarat m'sia 2019 - hayatus sahabah

maulana saad
nizamuddin - 27/11/2019

Ini kisah bayan2 zaman khulafak rasyidin. Pd zaman tersebut, bayan adalah perkara yg besar dan berkaitan kanun. Bayan bukan ikut apa yg kita suka nak cakap. Kenikmatan syurga adalah perkara yg dijanjikan/mau’ud. Amal adalah maksud. Hari ni, kita banyak bayan pasal mau’ud drp maksud. Bila maksud tak tercapai, macam mana nak dpt mau’ud.

Hari ni kita suka bayan pasal perkara yg kita rasa seronok. Sedangkan para sahabat, dlm bayan, mereka bayan tentang hadith nabi s.a.w dan targhib utk beramal dan tegahan drp melakukan dosa. Dlm bayan, kita kena banyak nukilkan kata2 para sahabat kerana mereka adalah org yg paling ikhlas dlm mengumpulkan antara qaul/kata2 dan amal. Bayan kita akan jadi lebih berkesan.

Baca quran dgn suara yg merdu. Suara yg merdu tak akan terhasil tanpa kita faham quran. Di haramain, kita rasa seronok bila dengar imam baca quran sebab imam faham apa yg mereka baca. Talbiyah abdullah b zubair sangat merdu kerana dia letak Allah di depannya. Jgn meminta2 semasa haji. Akan dtg satu zaman, orgramai pergi haji utk meminta drp org lain utk lunaskan hutang. Bekalan haji ialah elakkan drp meminta2. Ingatlah pd Allah pd hari2 tasyrik. Cakap tentang kebesaran Allah. 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir