mesyuarat m'sia 2019 - surat

maulana yusuf rah.
nizamuddin - 03/12/2019

Majlis pagi ini sangat penting. Ini adalah majlis terakhir bagi mesyuarat m’sia. Akan dibacakan bayan2 maulana Yusuf rah. Maksud dibacakan bayan2 maulana Yusuf ialah supaya dtg dlm diri kita sifat utk buat usaha dgn melihat quran dan hadith. Istinbat drp quran dan hadith. Memahami apa kehendak usaha agama. Bagaimana dtg dlm percakapan dan bayan kita, percakapan tentang tauhid/keesaan Allah. yg mana makin lama makin hilang drp bayan dan percakapan kita. kita belajar utk cakap kebesaran, kehebatan, keagongan Allah, inilah perkara asas yg sebenar yg perlu dicakapkan. Bila cakap, ia akan dtg dlm diri kita, barulah ia akan mendorong kita mentaati segala perintah2 Allah.

Maulana inamul hasan rah. kata, dlm masa 500 thn terakhir ini, tidak ada satu org pun dikalangan ulamak dlm umat ini yg bercakap tentang tauhid spt maulana Yusuf rah. Kita kena ihtimam tentang perkara ini, sebahagian besar dlm bayan kita ialah berkaitan tauhid.

Satu lagi perkara yg penting, kita kena faham dan ingat, dlm taklim ijtimai, kita hanya baca kitab2:
  1. muntakhab hadith
  2. fadhail amal/fadhilat sedekah
  3. riyadus solihin (negara2 tertentu)
kita baca kitab2 ini sahaja semasa taklim di masjid dan semasa keluar di jln Allah.

Bayan2 maulana Yusuf hanya dibaca di masjid banglawali ini sahaja, utk tuan2 yg dtg mesyuarat. tidak dibaca secara ijtimai di luar drp masjid ini. baca secara infradi dibenarkan. Sebelum apa2 muzakarah, elok dibaca bayan2 maulana Yusuf rah., kita akan dpt bantuan dan memahami dlm menjalankan kerja ini. Mufti zainal abidin rah. kata, baca bayan2 maulana Yusuf rah. merupakan amalan harian kami.

Bayan semasa Safar haji di masjid nabawi
Zulkaedah/zulhijjah 1383H & Muharram/safar 1384H
Apr/may/jun 1964. thn akhir sebelum meninggal dunia

Ada 2 cara ambil faedah:
  1. ambil faedah drp makhluk/ciptaan Allah
  2. ambil faedah secara langsung drp Allah
Faedah yg kita dpt drp makhluk, faedah ini pun dtg drp Allah, tapi ia dtg mengikut apa yg kita usahakan. Faedah yg kita dpt drp khaliq, faedah itu dtg secara langsung mengikut kehendak Allah. sebagaimana satu org buat usaha, mcm itulah dia akan dpt faedah, samada drp ciptaan atau pencipta.

Ada 3 bentuk usaha agama:
  1. usaha para solihin
  2. usaha para anbiya a.s
  3. usaha sayyidul anbiya s.a.w
Usaha yg sama tapi medan usaha yg berbeza. usaha para solihin atas individu. Usaha para anbiya a.s atas satu kawasan. Usaha sayyidul anbiya s.a.w atas seluruh alam. Dgn perantaraan mujahadah, akan terbuka hasil dihadapan. Bila manusia usaha atas tanah, dpt faedah spt tanaman, emas, perak, petrol. Sebanyak mana usaha dibuat, sebanyak itulah hasil akan terbuka. Musyahadah itulah yg akan menggerakkan usaha tersebut. Perniagaan, pertanian, sains, ia bermula dgn musyahadah iaitu melihat faedah drp usaha tersebut.

Usaha yg tidak bergantung pd musyahadah, ia berasaskan keyakinan pd perkara yg ghaib. Bila buat usaha, akan dpt satu arah/jalan. Akhirnya akan dpt lihat semua perkara. Musyahadah ialah perkara yg tak sempurna dan tak betul. Dgn usaha cara musyahadah, kita tak dpt lihat Allah, malaikat, syurga, neraka dan kesan alam. Dgn musyahadah kita hanya dpt lihat benda2 spt ubat, senjata. Kita tak dpt lihat pelaku yg sebenar. Kita hanya dpt lihat alat2 yg digunakan. Oleh itu, kita kena buat usaha sehingga yakin kita dpt diubah, drp keyakinan drp benda2 kpd keyakinan kpd amal. Bila amalan betul, tanpa asbab/benda pun Allah boleh bagi kejayaan. Tapi bila amal tak betul, walau ada asbab bersama kita, Allah tak bagi kejayaan.

Lailahaillah muhammadurrasulullah, selain drp Allah, tak boleh buat apa2. Bila Allah berkehendak, Allah boleh dtgkan kegelapan dari matahari. Dlm memberi cahaya, matahari tak mempunyai ikhtiarnya sendiri.

Nabi2 tak boleh bagi hidayat. Nabi s.a.w inginkan hidayat utk abu talib, tapi Allah tak bagi. Nabi tak inginkan hidayat utk wahsyi, tapi Allah bagi hidayat pd wahsyi.

Malaikat maut, jibrail, mikhail, israfil sehingga semut yg kecil, semua dikuasai oleh Allah. Apa yg Allah hendak, itu sahaja yg akan berlaku drp mereka.

Firaun nak bunuh nabi musa a.s. Allah punya kehendak nak besarkan nabi musa dlm jagaan firaun. Firaun telah bunuh ribuan bayi tapi tak dpt bunuh nabi musa. Musa a.s dibesarkan dlm istana firaun.

Allah telah besarkan samiri, seorang musyrik dlm jagaan jibrail a.s seorang yg mentauhidkan Allah.

Bila perbuatan nabi atau fungsi benda2 bersesuaian dgn kehendak Allah, maka barulah akan terjadi. Apa sahaja bentuk asbab tak akan berlaku tanpa izin Allah. Allah boleh buat apa sahaja yg Dia hendak tanpa apa2 benda.

Allah boleh bagi hidayat tanpa nabi sekalipun. Allah bagi hidayat secara langsung kpd ibrahim a.s, muhammad s.a.w dan musa a.s.

Kerajaan tak boleh buat apa2. Mana2 individu tak boleh buat apa2. Apa2 bentuk asbab tak boleh buat apa2. Semua berlaku dgn kehendak Allah.

Ada kerajaan yg Allah lenyapkan akal mereka. Abu bakar r.hu kata dlm pemerintahan tiada apa2 akal.  Satu org raja tanya dikalangan org2 istana, dlm satu kolah besar, ada berapa mangkuk air. Semua tak boleh jawab. Raja suruh pergi tanya budak madrasah. Budak tu jawab, senang je, kalau mangkuk tu sebesar kolah, satu mangkuk sahaja.

Utk ambil faedah drp Allah, benda2 bukan asbab. Asbab yg sebenarnya dlm amal nabi s.a.w. Dalaman dan luaran kita kena ikut amal nabi s.a.w, barulah Allah akan bagi kejayaan. Bila kita menjalani kehidupan kita ikut cara kehidupan nabi s.a.w, barulah kita akan dpt faedah/menafaat dari kudrat Allah. semua jln nabi2 terdahulu telah dimansuhkan oleh Allah, yg tinggal hanya cara hidup nabi s.a.w. Hanya dgn perantaraan amal nabi s.a.w sahaja akan dpt kejayaan.

Allah kurniakan kalimah dan solat kpd kita. Kita kena usaha utk dtgkan keyakinan kalimah dan keyakinan solat dlm hati kita. Sebagaimana pekerjaan2 dunia, politik, pertanian, kedoktoran, kejuruteraan, apa sahaja, ia satu bentuk penggunaan diri. Menggunakan diri ikut kehendak Allah dan ambil faedah dari Allah, itu dinamakan solat. Dgn cara ini, Allah akan bagi kekuatan yg lebih hebat drp kekuatan yg ada pd jentera, senjata, bom atom.

Bila2 masa Allah hendak, Allah boleh hapuskan kehebatan sains dan teknologi. Allah zahirkan kudratNya melalui amal yg kita buat. Dari tongkat, Allah jadikan ular. Dari ular, Allah tukar kpd tongkat. Dari biji yg kecil, Allah tumbuhkan pokok yg besar. Allah boleh buat apa sahaja.

Keluarkan keyakinan benda2 drp hati kita ialah syarat utk ambil faedah drp Allah.

Allah telah dtgkan 2 keadaan pd nabi2 dan rasul2. Satu keadaan tetekan, tertindas, dipukul, dlm ketakutan. Mereka minta pertolongan dari Allah, maka Allah zahirkan bahawa Allah yg berkuasa yg melakukan segala-galanya. Nabi Yusuf a.s, buat usaha utk bebaskan diri dari penjara. Dia pesan pd satu org yg dibebaskan supaya cerita mengenai dirinya pd raja tapi Allah lupakan org tersebut. Allah keluarkan nabi Yusuf melalui perantaraan mimpi.

Lailahaillah muhammadurrasulullah, semuanya berlaku dari Allah. mengambil menafaat dari Allah melalui benda2 adalah tipudaya. Kita hanya dpt ambil faedah drp Allah dgn perantaraan amal nabi s.a.w.

Bawa solat mengikut cara nabi s.a.w. 5 perkara adalah syarat;
  1. yakin
  2. ikhlas
  3. tumpuan
  4. ilmu fadhail
  5. ilmu masail
Keluarkan keyakinan selain dari Allah drp hati. Solat semata2 utk dpt redho Allah. nafikan segala niat2 yg lain. tumpuan hanya pd Allah dari mula sampai akhir solat. Solat mengikut ilmu batin. Dari dalam dibawa keluar. Jibrail a.s peluk nabi dgn kuat. Iqra’. Bukan maksud baca. Seluruh quran dimasukkan ke dlm nabi bukan melalui tulisan. Nabi seorang ummi. Perintah iqra’ adalah perintah pertama. Selama 13 thn di mekah dan selepas hijrah, 6 thn lagi, sebelum hudaibiyah, 19 thn berterusan utk menyempurnakan perintah tersebut, pd masa hudaibiyah masih nabi s.a.w belum boleh tullis dan baca nama sendiri. Di mahsyar nanti, akan dilaungkan, nabi yg ummi, dtg ke makam Mahmud, makam yg terpuji, nabi ummi dari bani Hashim. Apa sahaja yg dilafaz oleh nabi dtg dari dalam diri. Quran adalah akhlak nabi s.a.w. quran dan nabi telah bersatu.

Kejayaan dlm solat. Jadikan kebiasaan utk selesaikan masalah dgn solat. Dlm perang khandaq, keadaan umat islam lebih teruk dari di badar. Sejuk, lapar, takut, seorang demi seorang munafik minta kebenaran utk balik. Hanya tinggal 100 org sahaja bersama nabi s.a.w. Nabi s.a.w tanya, siapa yg sedia utk pergi tengok keadaan musuh. Siapa yg sedia, akan bersama aku dlm syurga. Tiada siapa yg sedia. Nama Huzaifah disebut. Dia langsung tak ada kesediaan. Nabi perintah, tengok keadaan sahaja, jgn buat apa2. Bila mula berjalan, segala kesejukan, ketakutan hilang. Ribut yg kuat telah dtg dan khemah org kafir tercabut. Dgn mentaati perintah Allah, lemah akan jadi kuat dan kuat akan jadi lemah. Huzaifah tak bunuh Abu sufiyan walaupun ada peluang utk bunuh. Dlm perjalanan balik dia dpt lihat 30 malaikat yg menunggang kuda. Huzaifah telah sempurnakan kerja dan t/jawab, buat sebagaimana disuruh. Bila balik, nabi s.a.w sedang solat. Masa perang badar pun, nabi s.a.w sibuk solat. Di khandaq tiada qittal, di badar ada qittal. Selepas solat, minta nur drp Allah. nur atas nur. Allah s.w.t bagi nur pd siapa yg kehendakiNya.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir